czwartek, 9 listopada 2017

Jose Donoso Yanez


Jose Donoso Yanez (1924-1996),chilijski pisarz.
Student uniwersytetów : chilijskiego i amerykańskiego (Princeton).
Przez wile lat był krytykiem dyktatorskiej władzy Pinocheta, mieszkał w Meksyku i Hiszpanii.
Powieść „Plugawy ptak nocy” jest uznawana za jedną z najlepszych powieści realizmu magicznego. 
Reżyser Silvio Caiozzi zrealizował kilka ekranizacji książek Donoso. Pisarz był współscenarzystą jednego z filmów.
Najbardziej znane dzieła :
Ta niedziela (1966)
Miejsce bez granic (1966)
Plugawy ptak nocy (1970)
Moja osobista historia boomu (1972)
Ogród tuż obok (1981)
Recepcja powieści. Donoso łączy elementy opisu realistycznego z elementami niesamowitymi.
W jego utworach widoczne są elementy groteskowe. Narratorem „Miejsca bez granic” jest transwestyta mieszkający w prowincjonalnym domu publicznym.
W „Plugawym ptaku nocy” miejscem akcji jest dom starców zamieszkiwany przez postacie-dziwadła.
Charakterystycznym motywem w jego twórczości jest równowaga wydarzeń powieści z opowiadanymi legendami i mitami. Czas ulega zapętleniu.
„Naturalnym dziedzictwem każdego,kto zdolny jest do życia duchowego, jest dziewicza puszcza, gdzie wyje wilk i skrzeczy plugawy ptak nocy”.
Powyższy cytat jest fragmentem motta do „Plugawego ptaka nocy”. To słowa , które napisał Henry James w liście do swoich synów.
Donoso jest bardzo ważnym pisarzem dla literatury południowoamerykańskiej.
Mój Donoso. Po raz pierwszy przeczytałem go na początku lat 90. Zauroczyła mnie aura niesamowitości i wyzierające z każdego kąta „wariactwo”.
„Plugawy ptak nocy” to powieść szalona. Nasza percepcja „wysiada”. Nie wiemy, nie poznajemy czym jest prawda, kim są bohaterowie.
Czytajmy Donoso !

Marek Błachowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podsumowanie czytelnicze roku 2019

Zamknęłam rok 2019, przeczytałam w nim 63 książki wliczając tomy poetyckie. Wynik zadowalający choć nie wybitny.  Jest kilkanaście książ...